Δευτέρα, 6 Απριλίου 2015

6 Απριλίου, ημέρα μνήμης μαρτυρίου 5 νεομαρτύρων

Καθώς σήμερα, 6 Απριλίου, είναι η ημέρα κατά την οποία την Κυριακή του Θωμά το 1836  μαρτύρησαν στην Αγία Αναστασία της Μάκρης, και στην κεντρική πλατεία του χωριού, οι 5 νεομάρτυρες, σας παραθέτουμε ένα ιστορικό των γεγονότων από παλαιότερο αφιέρωμά μας.






Οι πέντε Νεομάρτυρες οι εξ Σαμοθράκης (1836) και η μνήμη τους την Κυριακή του Θωμά.


Είναι γεγονός ότι η συμβολή της Θράκης στην Εθνική Παλιγγενεσία αποτελεί ένα ακόμη μέρος της αποσιωπημένης ελληνικής ιστορίας. Μάλιστα η Θράκη έχει και αυτή ολοκαυτώματα και εξόδους ανάλογα της Χίου, των Ψαρών και του Μεσολογγίου. Ειδικότερα, στο νησί της Σαμοθράκης, η κήρυξη της επανάστασης από τα τοπικά μυημένα μέλη στη Φιλική Εταιρεία, ακολούθησε ο γενικός ξεσηκωμός των Ελλήνων, παρά το γεγονός της εγγύτητας προς την πρωτεύουσα του οθωμανικού κράτους. Η αντίδραση από τους Οθωμανούς ήρθε το Σεπτέμβριο του 1821, την 1η του μηνός, την «πρωτοσταυρινιά» όπως λένε οι ντόπιοι, όταν αποβιβάστηκαν δύο χιλιάδες στρατιώτες. Η καταστροφή ήταν ολοκληρωτική, από τις χιλιάδες των νεκρών, μέχρι τις λεηλασίες
των οικιών και των εκκλησιών ενώ όσοι σώθηκαν πουλήθηκαν στην Κωνσταντινούπολη σαν σκλάβοι.
 (εδώ κατά την διάρκεια μνημοσύνου την 1η Σεπτεμβρίου του 1993)


Εφτακόσιοι από τους κατοίκους που είχαν καταφύγει στα βουνά, οι Οθωμανοί, τους έφεραν πίσω με δόλο δίνοντάς τους την εντύπωση ότι θα τους δώσουν χάρη. Όμως στην τοποθεσία «Εφκάς» στο κάστρο της πρωτεύουσας (της Χώρας), τους δολοφόνησαν σχεδόν όλους. Από τη μαζική αυτή δολοφονία, επέζησαν σύμφωνα με μαρτυρίες ξένων περιηγητών και του Σαμοθρακρακίτη ιερέα Γ. Μανωλάκη από 25 έως 30 οικογένειες, οι οποίες ζούσαν τα επόμενα χρόνια σε άθλια κατάσταση. Σημαντική μαρτυρία για το ολοκαύτωμα αποτελεί το έργο του Ί. Δραγούμη «Σαμοθράκη», ο οποίος δε διέσωσε μόνο ένα μέρος του συμβάντος, αλλά και την αναφορά στο τρυπημένο Ευαγγέλιο της εκκλησίας της Παναγίας στη Χώρα, το οποίο φυλάσσεται στο Εθνολογικό Μουσείο. Την καταστροφή της Σαμοθράκης την απεικόνισε ο Γάλλος Αύγουστος Βινσόν (Αuguste Vinchon) ο οποίος ζωγράφισε ένα πίνακα με θέμα τη σφαγή της Σαμοθράκης, που βρίσκεται στο Λούβρο.
 κατά την διάρκεια της περιφοράς των λειψάνων των 5 Νεομαρτύρων στους δρόμους της Χώρας

Σημαντική παράμετρος του ολοκαυτώματος αποτελεί και ο βίαιος εξισλαμισμός πολλών Σαμοθρακιτών, που κατέληξαν δούλοι. Πέντε από τους επιζώντες του ολοκαυτώματος της Σαμοθράκης, οι Μανουήλ Παλογούδας, Μιχαήλ ο Κύπριος, Θεόδωρος Δημητρίου, Γεώργιος Κουρούνης και Γεώργιος Καλακίκος, γύρισαν το 1835 στη Σαμοθράκη και επέστρεψαν στην αρχική τους θρησκεία.
Για το λόγο αυτό μεταφέρθηκαν στην Μάκρη της Αλεξανδρούπολης, όπου ήταν η τοπική διοίκηση.
Όταν τους οδήγησαν μπροστά στον διοικητή τους ρώτησε για την καταγωγή τους και τη ζωή τους. Οι άγιοι με ήρεμο τρόπο του απάντησαν για την καταστροφή, την αποδοχή του Ισλάμ και την επιστροφή στο Χριστιανισμό.
Αφού βασανίστηκαν θανατώθηκαν στις 6 Απριλίου 1836, Δευτέρα του Θωμά. Ο Μιχαήλ ο Κύπριος κατατεμαχίστηκε από δήμιους, οι Γεώργιος Κορούνης και Θεόδωρος Δημητρίου απαγχονίστηκαν μετά από βασανιστήρια, και οι Μανουήλ Παλογούδας και Γεώργιος Καλακίκος ρίχτηκαν σε σανίδια με αιχμηρά σίδερα.O πρώτος πέθανε, ο δεύτερος όμως θανατώθηκε με όπλο. Η μνήμη τους τιμάται την Κυριακή του Θωμά και αποτελούν τους πέντε νεομάρτυρες του νησιού και όλης της Θράκης.


 στην εκκλησία των 5 Νεομαρτύρων στην Χώρα Σαμοθράκης την Κυριακή του Θωμά το 1993. Η εκκλησία παλαιότερα ήταν το σπίτι του Μιχαήλ Κυπρίου (ενός εκ των 5 Νεομαρτύρων)

 Τα λείψανα των αγίων φυλάσσονται και υπάρχουν στην εκκλησία της Παναγίας στη Χώρα και στις εικόνες στις εκκλησίες του νησιού, όπως και στην απέναντι Θρακική ακτή της Αλεξανδρούπολης. Οι Άγιοι  απεικονίζονται με φουστανέλες.
Είναι οι Άγιοι που συνδύασαν όπως άλλοι πολλοί νεομάρτυρες την πίστη στην Ορθοδοξία και τον αγώνα για Ελευθερία, τα βασικά στοιχεία της Επανάστασης και της τελικής της επιτυχίας.



2 σχόλια:

  1. Θα σας παρακαλούσα πολύ να γράφεται την πηγή απ΄οπου ειναι γραμμένα διοτι υπάρχούν πολλές ανακρίβειες,ετσι μαθαίνουμε λάθος την ιστορία μας. Καλά ειναι να σβηστή το ά κειμενο και να σιορθωθή το β κειμενο σας παραπέμπο για το γνήσιο κείμενο στο ιστολόγιο της Μητροπόλεως που ειναι πιο εγκυρο δεν μπορει ο καθενας να κάνει τον Αγιολόγο συγραφέα π.χ. (κατα άλλους 1836 κατα άλλους 1837 η τα ονόματα Θεόδωρος Δημήτρίου Γεώργιος Καλακίκος σοβαρέςε ανακρίβειες που τα βρίκατε γραμμένα αυτά .Παρακαλώ ποιος ειναι υπευθυνος ιστολογίου να τα τακτοποιήση σωστα. (Ευχαριστώ ενας Χριστιανός συντοπίτης σας)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η επίσημη ιστοσελίδα της μητροπόλεώς μας αναφέρει ως ημερομηνία μαρτυρίου το 1835 αλλά πολλές πηγές (και στην ενορία της Αγίας Αναστασίας) θεωρούν πως το έτος μαρτυρίου είναι το 1836. Φυσικά μικρή σημασία έχει το αν έγινε ένα χρόνο πριν ή έναν χρόνο μετά. Η ιστορία είναι αυτή και δεν "παραποιείται" τίποτα . Το μαρτύριό τους είναι συνταρακτικό όπως και η πίστη των πέντε Αγίων μας. Όσο για τα ονόματα είναι αυτά που διασώθηκαν από προφορική παράδοση . Συνηθίζουμε να ψάχνουμε σε ένα κείμενο τα όποια λάθη και δεν δίνουμε σημασία στο κείμενο αυτό καθ' αυτό. Αν θέλετε παραπάνω πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο oldalexandroupoli@gmail.com . Ευχαριστούμε για τον χρόνο σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή